Posted on

Data & Turism

Vad var mest kalle anka med min utbildning på Ålsta folkhögskola? Tackar som frågar. Det var inte min kompis som låg i sitt studentrum och rökte knark från morgon till kväll och hade 2kg socker på rummet.  Sådana finns flera stycken på varje folkhögskola. Inte heller var det “Kulturpilotutbildningen” utan schema som inte gav någon som helst behörighet till någonting, men där man fick lära sig kalligrafi.

Det rätta svaret är turismlektionerna på min utbildning “Data & Turism”. Där tittade vi alltid på inspelade avsnitt av När & Fjärran, eller Packat & Klart. Sen svarade vi på ett A4-papper med frågor om resmålet, av karaktären “Vad menas med all inclusive?”. Detta var alltså vad vi gjorde. Vad tyckte rektorn om detta? Tackar som frågar. Det var ju rektorn som var lärare på de här lektionerna. En gång frågade jag honom om det fanns någon som hade vidareutbildat sig själv inom turism efter att ha gått denna utbildning. En person kunde rektorn komma på. Ååkej.

Vi gjorde softa grejer med. En gång åkte vi till exempel för att se kung Chulalongkorns paviljong i Ragunda.

Nu för tiden verkar det möjligen som om turismlektionerna blivit något bättre, men det kan jag inte uttala mig om, för jag har ingen aning.

4 Responses to Data & Turism

  1. Hanna ⋅

    Ja nu kan man även ta jägarexamen genom utbildningen som numer enbart heter Turism andra nyheter är Ålsta Ice Art där man lär sig göra skulpturer till Fränstaglacialen och Istravet och ja just det en ny danslinje!

  2. doddo ⋅

    AAAh Ice Art. Nice. Danslinje. Jägarexamen. Nice! Turism, men ingen data alltså? Men tidningsmakare då? Det kan man väl bli?

  3. Pingback: Captains Blog » Arkiv » Ansikten på Internet

  4. Pingback: Medelhavsmuséet -- Världens bästa museum? | "Circle of Life" | Captains Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>